Allmänna villkor

  1. Allmänt

    1.1 Dessa allmänna villkor (”Allmänna Villkor”) gäller när Seagrid AB org. nr 559471-7414 (”Seagrid”) levererar och installerar Larmsystemen samt tillhandahåller Larmtjänsterna enligt specifikation i orderbekräftelse eller annan specifikation till näringsidkare (”Kunden”). Parterna ovan benämns härefter gemensamt som ”Parterna” och var för sig som ”Part”. De Allmänna Villkoren och dess bilagor tillsammans med tillämpligt orderformulär utgör det fullständiga avtalet mellan Parterna (”Avtalet”).

    1.2 Med ”Larmsystemen” avses de hårdvaruprodukter, såsom kameror, sensorer och annan teknisk utrustning som Kunden enligt orderformuläret köper av Seagrid. Med ”Larmtjänsterna” avses de tilläggstjänster som ingår i det abonnemang Kunden valt och som specificeras i orderbekräftelse eller annan specifikation.

    1.3 Den som ingår Avtalet för Kundens räkning intygar att behörighet och befogenhet finns för att ingå Avtalet.
  2. Leverans och installation

    2.1 Seagrid åtar sig att leverera och installera Larmsystemen i enlighet med de villkor som specificeras i orderbekräftelse eller annan specifikation.

    2.2 Vid leverans och installation åtar sig Kunden att säkerställa framkomlighet och tillgänglighet för installationen. Seagrid förbehåller sig rätten att debitera Kunden för merkostnader för det fall det föreligger försvårande omständigheter att leverera och installera Larmsystemen.
  3. Fakturering och betalning

    3.1 För leverans och installation av Larmsystemen faktureras Kunden överenskommet pris (enligt orderbekräftelse eller annan specifikation) 30% i förskott och resterande del i efterskott med trettio (30) dagars betalningsvillkor (såvida ej annat är överenskommet).

    3.2 För Larmtjänsterna faktureras Kunden överenskommet pris (enligt orderbekräftelse eller annan specifikation) i förskott med trettio (30) dagars betalningsvillkor.Angivna priser är exkl mervärdesskatt. Vid försenad betalning har Seagrid rätt till ersättning för betalningspåminnelser och inkassokostnader samt till dröjsmålsränta enligt lag.

    3.3 Seagrid förbehåller sig rätten att en gång per år justera gällande priser i enlighet med förändringar i relevant index.
  4. Kundens åtaganden

    4.1 Kunden ansvarar för att Larmsystemen, Larmtjänsterna samt den data som genereras och behandlas används i enlighet med Avtalet, Seagrids instruktioner och gällande lagstiftning. Kunden får inte placera, flytta, ta ner, byta ut eller på annat sätt hantera Larmsystemen om inte särskild instruktion därom getts av Seagrid.

    4.2 Kunden ansvarar för löpande underhåll av Larmsystemen och åtar sig att utan dröjsmål rapportera eventuella skador eller andra avvikelser.Kunden ansvarar för och ska säkerställa att Larmsystemen har ström/el. För det fall Kunden ska utföra installation av Larmsystem så ansvarar Kunden för installationen samt att denna sker i enlighet med instruktion från Seagrid.

    4.3 Kunden ansvarar för att säkerställa att erforderliga tillstånd som krävs från myndigheter och tredje part inhämtas och bibehålls för nyttjande och uppkoppling av Larmsystemen samt nyttjande av Larmtjänsterna. Detta innebär bland annat att Kunden ansvarar för att bestämmelser avseende behandling av personuppgifter samt kameraövervakning efterlevs (innefattandes men inte begränsat till skyltning och information avseende ljud eller bildupptagning).
  5. GARANTI

    5.1 För Larmsystemen gäller eventuell garanti från leverantören som medför hårdvaran.
  6. Ansvarsbegränsning

    6.1 Seagrid strävar efter att hålla Larmsystemen och Larmtjänsterna felfria och tillgängliga under årets alla dagar. Seagrid lämnar dock inga garantier avseende tillgänglighet, att Larmsystemen och Larmtjänsterna är felfria eller uppfyller ett särskilt syfte, annat än om så uttryckligen anges i Avtalet.

    6.2 Seagrid är inte ansvarigt för fel eller brist som: (i) orsakats av Kundens olämpliga eller oriktiga användning eller av att Kunden inte följt instruktion, information eller användarvillkor avseende komponent eller tjänst; (ii) orsakats av förändringar som Kunden gjort i komponent eller Larmsystem; (iii) brist, fel eller skada som följer av att Kunden i övrigt brustit i åtagande enligt avsnitt 4 (Kundens åtagande).

    6.3 Seagrid har inte ansvar för och ersätter inte: utebliven vinst; förlust av goodwill; förlust av data; bortfall av produktion; skada på grund av stillestånd; följdskador (innefattandes men inte begränsat till följder av inbrott eller annan incident eller följder av aktivering av larmmekanism) eller indirekt skada i övrigt. Seagrids ersättningsansvar ska oberoende av typ av skada under inga förhållanden per händelse och aggregerat under Avtalstiden överstiga ett (1) prisbasbelopp enligt socialförsäkringsbalken (2010:110).
  7. Reklamation

    7.1 Kunden ska senast trettio (30) dagar från den dag då Kunden fick eller borde ha fått kännedom om en omständighet som kan grunda ett anspråk mot Seagrid enligt Avtalet, skriftligen framställa ett specificerat krav till Seagrid. Om Kunden inte framställer krav inom angiven tid, förlorar Kunden rätten att göra gällande anspråk på grund av fel, brist eller skada. Vid obefogad reklamation har Seagrid rätt att få ersättning för kostnader som uppkommit till följd av felsökning eller utredning.
  8. Underleverantörer

    8.1 Seagrid har rätt att anlita underleverantörer för att utföra hela eller delar av Avtalet. Detta inkluderar, men är inte begränsat till, underleverantörer som tillhandahåller Larmsystemen och Larmtjänsterna. Seagrid ansvarar för sina underleverantörer i enlighet med de ansvarsbegränsningar som anges i detta Avtal.
  9. Immateriella rättigheter

    9.1 Samtliga rättigheter till Larmsystemen och Larmtjänsterna, inklusive programvara, varumärken, patent, produktnamn, information relaterat till dessa system (”Immateriella rättigheter”) tillhör Seagrid eller dess rättsinnehavare och är skyddade enligt lag. Avtalet innebär inte att några rättigheter till Larmsystemen eller Larmtjänsterna eller rättigheter som uppkommer i samband med fullgörandet av Seagrids åtaganden enligt Avtalet övergår till Kunden. För att undvika missförstånd begränsar denna klausul inte Kundens rätt till de Larmsystem som Kunden har köpt enligt orderformuläret.

    9.2 Utöver vad som framgår av Avtalet får Kunden inte kopiera, modifiera, överlåta, upplåta eller på annat sätt hantera Immateriella rättigheter om det inte skriftligen godkänts av Seagrid.
  10. sekretess

    10.1 Parterna förbinder sig att under avtalstiden och under tre (3) år därefter inte till utomstående lämna information avseende Avtalets innehåll och annan information som Parterna fått ta del av med anledning av Avtalet, oavsett om informationen lämnats skriftligen eller muntligen och oberoende av format (”Konfidentiell information”). Parterna förbinder sig att använda Konfidentiell information enbart i syfte att fullgöra sina åtaganden under Avtalet och inte för något annat ändamål. Mottagande Part förbinder sig vidare att vidta erforderliga åtgärder för att förhindra att anställd, underkonsult eller annan mellanman använder eller avslöjar Konfidentiell information för utomstående samt att använda samma nivå av aktsamhet (men inte lägre nivå än skälig aktsamhet) för att undvika utlämnande eller nyttjande av Konfidentiell information som Parten använder avseende sin egen konfidentiella eller upphovsrättsskyddade information.

    10.2 Ovanstående gäller inte för sådan information som

    (i) vid tidpunkten för utlämnandet är eller senare blir tillgänglig för allmänheten på annat sätt än genom överträdelse mot Avtalet, eller

    (ii) redan var tillgänglig för mottagande Part eller som denne på egen hand har utvecklat innan ingåendet av Avtalet och som inte, direkt eller indirekt, har erhållits genom överträdelse mot Avtalet.

    10.3 Denna sekretessförbindelse förhindrar inte Part från att lämna sådan information som Part har skyldighet att lämna ut enligt lag, dom eller myndighetsbeslut eller avtal med börs eller annan marknadsplats. Om Part skulle ha eller åläggas skyldighet att lämna sådan information, åtar sig Parterna att omedelbart underrätta den andra Parten. Parterna ska göra sitt bästa för att tillse att information som lämnas i enlighet med denna punkt, så långt möjligt, behandlas konfidentiellt av mottagaren av informationen.
  11. Personuppgiftsbehandling

    Parterna har kommit överens om att ingå ett personuppgiftsbiträdesavtal, vilken utgör en integrerad del av Avtalet. Personuppgiftsbiträdesavtalet gäller oberoende av Avtalet så länge som Seagrid behandlar personuppgifter för Kundens räkning.
  12. Force Majeure 

    12.1 Part har rätt att skjuta upp fullgörandet av sina förpliktelser och är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra sina förpliktelser enligt Avtalet, om fullgörelsen hindras, om fullgörelsen väsentligen försvåras eller om fullgörelsen oskäligen fördyras av en omständighet som ligger utanför Parts kontroll och som Parten varken kunde eller skäligen borde ha förutsett vid tidpunkten för Avtalets ingående. Sådan omständighet (”Befrielsegrundande Omständighet”) kan t.ex. utgöras av krig eller krigsliknande tillstånd, inbördeskrig, mobilisering eller militärinkallelse av motsvarande omfattning, uppror och upplopp, terrorism, sabotage, eldsvåda, översvämning, naturkatastrof, epidemi, pandemi, avbrott i allmänna kommunikationer, avbrott i den allmänna energiförsörjningen, strejk, lockout eller annan generell eller lokal arbetskonflikt (även om Parten själv är part i konflikten), rekvisition, beslag, myndighetsbeslut, handels-, betalnings- eller valutarestriktioner, eller därmed jämställd omständighet. Detsamma gäller om Befrielsegrundande Omständighet föreligger för Parts underleverantör.

    12.2 Part ska meddela den andra Parten om det finns risk för att förpliktelse inte kan fullgöras eller blir fördröjd på grund av en Befrielsegrundande Omständighet. Underlåtelse att lämna sådant meddelande inom skälig tid medför skyldighet att ersätta den skada som hade kunnat undvikas om meddelande lämnats i tid.

    12.3 När den Befrielsegrundande Omständigheten har förelegat under tre (3) månader, har var och en av Parterna rätt att säga upp Avtalet till omedelbart upphörande.
  13. Avtalstid och uppsägning

    13.1 Avtalet träder i kraft vid undertecknande av Parterna och gäller i trettiosex (36) månader (den ”Initiala Avtalstiden”). Avtalet kan sägas upp till upphörande efter den Initiala Avtalstiden skriftligen med minst tolv (12) månaders uppsägningstid. Om inte Avtalet sägs upp av Part till upphörande efter den Initiala Avtalstiden förlängs avtalstiden med trettiosex (36) månader åt gången med en uppsägningstid om tolv (12) månader för varje sådan förlängd avtalsperiod.

    13.2 Part har rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan om den andra Parten

    (i) gör sig skyldig till väsentligt avtalsbrott och inte vidtar rättelse inom trettio (30) dagar från det att avtalsbrottet påtalats skriftligen av Parten; eller

    (ii) ställer in sina betalningar, påbörjar förhandlingar om uppgörelse med sina borgenärer, blir föremål för ansökan om konkurs, ger in ansökan om företagsrekonstruktion eller ackord eller dylikt, träder i likvidation eller en förvaltare utses beträffande all eller delar av Partens tillgångar.

    13.3 Seagrid har även rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan för det fall Kunden är i dröjsmål med betalning i mer än trettio (30) dagar.
  14. ÖVERLÅTELSE

    14.1 Kunden får inte överlåta, pantsätta eller på annat sätt belasta detta Avtal eller någon av sina rättigheter eller skyldigheter enligt detta Avtal utan föregående skriftligt medgivande från Seagrid.

    14.2 Seagrid har rätt att, utan Kundens samtycke, överlåta hela eller delar av Avtalet, eller sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet.
  15. FULLSTÄNDIG REGLERING

    15.1 Detta Avtal utgör Parternas fullständiga reglering avseende Avtalets innehåll och ersätter alla eventuella tidigare skriftliga eller muntliga garantier, åtaganden, utfästelser och överenskommelser mellan Parterna.
  16. Ändring av villkor

    16.1 Seagrid har rätt att ändra de Allmänna Villkoren utan Kundens förhandsgodkännande. I händelse av att sådana förändringar har en materiell inverkan på Kundens användning av Larmsystemen eller Larmtjänsterna, ska Kunden informeras minst två (2) månader före i ikraftträdandet av ändringarna. Skulle Kunden inte acceptera ändringarna, ska Kunden ha rätt att säga upp Avtalet i samband med att ändringarna träder i kraft. Sådan uppsägning ska ske skriftligen senast två (2) veckor innan ändringarna träder i kraft.
  17. Tvist

    17.1 Svensk lag ska tillämpas på Avtalet.

    17.2 Tvister som uppstår i anledning av Avtalet ska slutligt avgöras genom skiljedom enligt SCC Skiljedomsinstituts Regler för Förenklat Skiljeförfarande och skiljeförfarandets säte ska vara Stockholm. Språket för förfarandet ska vara svenska.

    17.3 Skiljeförfarande som påkallats med hänvisning till denna skiljeklausul omfattas av sekretess. Sekretessen omfattar all information som framkommer under förfarandet liksom beslut eller skiljedom som meddelas i anledning av förfarandet. Information som omfattas av sekretess får inte vidarebefordras till tredje person utan den andra Partens samtycke. Sekretessåtagandet omfattar inte vidarebefordran av information som krävs enligt tvingande lag, domstols- eller myndighetsbeslut, för att tillvarata legitima legala intressen, eller för att verkställa, överklaga eller klandra en dom eller skiljedom.